Het kan gebeuren dat u niet tevreden bent over de zorg die u krijgt. Dit noemen we een klacht. Als u een klacht heeft, kunt u deze melden bij de klachtenfunctionaris van CBZ. CBZ houdt bij welke klachten er binnenkomen. Deze klachten staan anoniem in het jaarverslag. We gebruiken deze gegevens om te leren en om de zorg en dienstverlening te verbeteren.
Klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris van CBZ is Ben Eikelboom. Hij kan u helpen met uw klacht en bemiddelen om een oplossing te vinden. Wilt u iets bespreken, bel dan 06-25 37 76 42 of stuur een e-mail naar klachtenfunctionaris@boerenzorg.nl.
Klacht indienen: meerdere opties
CBZ wil dat klachten snel worden opgelost. Daarom hebben we een eenvoudige regeling. U kunt zoals hierboven genoemd contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Of u kunt kiezen voor een van de volgende opties:
Ga in gesprek
Praat met de persoon waar u ontevreden over bent. Probeer samen een oplossing te vinden.
Cliëntvertrouwenspersoon
Elke zorgaanbieder heeft een cliëntvertrouwenspersoon. U bent daarover geïnformeerd toen uw zorg of begeleiding startte. Deze persoon luistert naar uw verhaal en helpt u verder. Hij of zij kan u helpen bij een gesprek of bij het indienen van een klacht. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk.
Jeugdstem (vertrouwenspersonen AKJ)
Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan terecht bij Jeugdstem voor informatie, advies of ondersteuning. Kijk voor meer informatie op www.jeugdstem.nl of bel naar 088 555 1000.
Landelijke Klachtencommissie FLZ
Heeft uw zorgaanbieder het keurmerk ‘Kwaliteit laat je zien’ van de Federatie Landbouw en Zorg? Dan kunt u een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie van de FLZ. Meer informatie vindt u op iar.nl/klachtencommissie-landbouw-en-zorg
Geschillencommissie Zorg Algemeen
Bent u niet tevreden met de uitkomst van uw klachtbehandeling? Dan kunt u naar de Geschillencommissie Zorg Algemeen gaan. Meer informatie vindt u op https://www.degeschillencommissiezorg.nl/over-ons/zorgcommissies/zorg-algemeen/.
Meer informatie hierover kunt u opvragen bij de klachtenfunctionaris.
Cliëntvertrouwenspersoon Wet Zorg en Dwang
Als u het niet eens bent met vrijheidsbeperkingen die uw zorgaanbieder oplegt, kunt u contact opnemen met een speciale cliëntvertrouwenspersoon (Wet zorg en Dwang). Wie dit is, hangt af van de regio waar uw zorgaanbieder zit. U kunt dit vinden op www.clientenvertrouwenspersoonwzd.nl.
Veelgestelde vragen
Mag ik meteen naar de Landelijke Klachtencommissie FLZ?
Ja, als uw zorgaanbieder het keurmerk ‘Kwaliteit Laat Je Zien’ van de FLZ heeft, dan kunt u een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie van de FLZ. De klachtenfunctionaris van CBZ kan u hierbij helpen. Meer informatie vindt u op www.iar.nl/klachtencommissie.
Wat is het verschil tussen een cliëntvertrouwenspersoon en een klachtenfunctionaris?
Een cliëntvertrouwenspersoon luistert naar uw verhaal en helpt u bij het zoeken naar oplossingen. Een klachtenfunctionaris bemiddelt en helpt u bij het indienen van een klacht.