CBZ is een coöperatie waarvan de leden zelfstandige zorgaanbieders zijn. De coöperatie neemt de leden werk uit handen, zodat zij zich kunnen richten op datgene waar ze goed in zijn, namelijk het bieden van kwalitatief verantwoorde zorg.

We staan voor kwaliteit van zorg en bewaken dit gezamenlijk

Kwaliteit is een kernwaarde van CBZ. We verplichten onze leden om hoogwaardige zorg en begeleiding te bieden in een inspirerende omgeving. Dit gaat niet vanzelf. We letten scherp op wie we als lid toelaten. Eenmaal toegelaten als lid, blijven we de kwaliteit monitoren en ondersteunen we onze leden zoveel mogelijk om kwaliteit te leveren.

Kwaliteit bij de leden

De zorgondernemers die zijn aangesloten bij CBZ, borgen hun kwaliteit aantoonbaar door een kwaliteitskeurmerk te hebben. CBZ verplicht geen specifiek keurmerk, maar geeft haar leden de vrijheid om zelf een keurmerk te kiezen dat past bij hun bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn ‘Kwaliteit laat je zien’, ‘Kwaliteit@’, ‘HKZ’ of ‘PREZO’.

De zorgmedewerkers van de leden van CBZ bepalen de kwaliteit van de zorg. De leden van CBZ kunnen alleen zorg en ondersteuning bieden als hun medewerkers de vereiste diploma’s, kennis en vaardigheden hebben. CBZ helpt, waar nodig en mogelijk, haar leden om ervoor te zorgen dat hun medewerkers bevoegd en bekwaam blijven. Dit doet CBZ door trainingen en opleidingen aan te bieden, die we zelf hebben ontwikkeld of samen met de FLZ Academie.

CBZ vindt het zorgdossier waarmee de leden werken heel belangrijk. In het zorgdossier staat wat voor begeleiding of zorg de deelnemer of bewoner nodig heeft. We controleren of de zorgdossiers van goede kwaliteit zijn en of ze voldoen aan onze eisen. Minstens één keer per jaar wordt tijdens een bedrijfsbezoek de kwaliteit van de zorg besproken.

Kwaliteit monitoren

CBZ controleert en beoordeelt de zorg die de zorgaanbieders leveren. Dit doen we op basis van landelijke en regionale wetten, zorgtoewijzingen, contracteisen van bijvoorbeeld gemeenten en zorgkantoren, en onze eigen voorwaarden, zoals het hebben van een keurmerk.

Wij zien kwaliteitszorg als een gedeelde verantwoordelijkheid van de leden en CBZ. Dit staat in de leveringsovereenkomst. We monitoren de kwaliteit door controles en bedrijfsbezoeken.

In onze jaarlijkse kwaliteitsverslagen leest u hoe we werken aan het behouden en verbeteren van de kwaliteit van zorg. We volgen hierbij het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg en het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’.

Hieronder vindt u:

Kwaliteit bij CBZ

Het bureau van CBZ heeft sinds december 2019 het kwaliteitscertificaat ISO 9001:2015.

CBZ vraagt actief naar de tevredenheid en wensen van de zorgaanbieders die bij hen aangesloten zijn. Dit gebeurt tijdens de bedrijfsbezoeken van de regiomanagers en via de vele persoonlijke contacten die medewerkers hebben met de leden. Elke drie jaar voert CBZ een onderzoek uit onder de leden en andere betrokkenen om te kijken naar tevredenheid, verwachtingen en wensen.